-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30719 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

هدف خداوند از خلقت دنيا و فناي آن با برپايي قيامت چيست ؟

يكي از پرسش هايي كه پيوسته فكر بشر را به خود مشغول كرده , هدف آفرينش است . حقيقت آن است كه دفتر خلقت بدون برگ زرين معاد, بي ارزش مي باشد و بدون معاد تفسيري از دنيا و غرض از آن را نمي توان ارائه داد. بر اين اساس قرآن مجيد, تحقق نيافتن معاد را مساوي با بيهودگي فعل الهي مي داند و مي فرمايد: (1).

اگر قيامتي در كار نباشد, حيات پوچ و بي هوده و بي معنا است . پس هدف از خلقت جهان و انسان , زمينه سازي براي آفرينش دوم و خلقت كامل تر است و اگر چنين آفرينش مجددي را در نظر نگيريم , آفرينش جهان و انسان لغوخواهد بود. بنابر جهان بيني توحيدي , انسان براي زندگي و كمال جاويد آفريده شده است و اين تكامل در اين جهان صورت نمي پذيرد, چون دنيا همواره با مرگ و زندگي و كمبود و درگيري و محروميت و تباهي و تبهكاري مقرون است .

آيا باور كردني است كه هدف از اين دستگاه بزرگ و عظيم و اين اُعجوبهء خلقت , يعني انسان , همين باشد كه چندروزي در اين جهان بيايد و دوران هاي سه گانه (كودكي و جواني و پيري ) را با رنج و مشكلاتش طي كند و مقداري غذا مصرف كرده لباسي بپوشد و بخوابد و بيدار شود و سپس نابود گردد و همه چيز پايان يابد؟! مطالعهء جهان باعظمت دليل بر اين است كه دنيا مقدمه اي است براي عالمي وسيع تر و جاوداني و ابدي .

دنيا براي رسيدن به عالم آخرت لازم است , همان طور كه عامل جنين براي رسيدن به عالم دنيا ضروري است . ازآيات قرآن استفاده مي شود دنيا و آن چه در آن هست , براي انسان آفريده شده است : (2).

انسان در دامن اين نظام مادي پرورش مي يابد و به رشد مي رسد. از اين رو امام علي در پاسخ كسي كه از دنيامذمت كرد فرمود: .(3)

قرآن مجيد فلسفه مرگ و حيات انسان را آزمايش الهي مي داند و مي فرمايد: . از اين رو دنيا وسيله اي براي آخرت محسوب مي شود. امام علي به فرزندش مي فرمايد:

اعلم انك انّما خلقت للاخرة لا للدنيا و للفناء لا للبقاء و للموت لا للحياة; بدان اي فرزندم ! تو براي سراي ديگر آفريده شده اي , نه براي دنيا; براي فنا, نه براي بقا در اين جهان ; براي مرگ , نه براي زندگي در اين دنيا>.(4)

بنابراين با اعتقاد به قيامت , حيات دنيا هدف دار مي شود, ولي بدون در نظر گرفتن حيات اخروي , نظام خلقت وآفرينشِ هستي عبث و بيهوده است , چون حيات حقيقي كه فنايي در آن نباشد و درد و رنج و ناراحتي و ترس و دلهره در آن يافت نشود, حيات اخروي است , ولي متأسفانه از اين واقعيت انكار ناپذير غفلت مي شود و نوعاً مردم به دنياي ظاهر فريب , دل بسته و سراي جاويد را به بوتهء فراموشي سپرده اند. قرآن مجيد براي آن كه انديشهء مردم از افق زندگي محدود فراتر رود مي فرمايد: (5).

(پـاورقي 1.مؤمنون (23 آيهء 155

(پـاورقي 2.بقره (2 آيه 29

(پـاورقي 3له .نهج البلاغهء فيض الاسلام , قصار 126

(پـاورقي 4.نهج البلاغه , نامه 31

(پـاورقي 5.عنكبوت (29 آيه 64

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.